En kjerneverdi i virksomheten til Hansgrohe er alltid å levere produkter med fremragende kvalitet til våre kunder. Derfor tilbyr vi første-sluttkunden (definert nedenfor) en frivillig produsentgaranti på produktene våre, uavhengig av kravene man skulle ha overfor selgeren. Forutsetningene for og detaljene om denne frivillige produsentgarantien finner du i de følgende garantivilkårene.
Hansgrohe garanterer at våre produkter ikke har fabrikasjonsfeil. Skulle det imidlertid oppstå en feil eller mangel på et produkt i opp til 5 år fra kjøpsdato, vil Hansgrohe uten omkostninger reparere eller bytte produktet ved retur til Hansgrohe A/S. Forutsetningen er at produktet er korrekt innstallert av autorisert rørlegger, samt at det er anvendt i henhold til vår monterings- og rengjøringsveiledning. En feil som oppstår pga. utenforliggende forhold, ukorrekt installasjon, dårlig vannkvalitet eller urenheter i vannet, er ikke å regne som en produksjonsfeil og vil derfor ikke være omfattet av garantien.
Hansgrohes lekkasjegaranti sikrer omkostningsfri bytting av alle reservedeler som skal benyttes i de tilfellene hvor et armatur begynner å dryppe i løpet av de første 5 år etter montering.
Hansgrohe gir videre 15 års reservedelsgaranti hvilket sikrer at en reservedel til et produkt kan leveres i minimum 15 år etter at produktet er utgått av produksjon.
Utfør kun "førstehjelp" og kontakt deretter Hansgrohe på tlf. 32 79 54 00 samt ditt forsikringsselskap før du gjør ytterligere.
Skulle det oppstå et problem med et hansgrohe-produkt innenfor garantiperioden, må du kontakte forhandleren hvor produktet ble kjøpt. Forhandleren vil i samarbeid med oss undersøke produktet og vurdere i hvilken grad det er underlagt produktgarantien.
For å benytte Hansgrohes 5 års garanti kreves det at du kan fremvise original kjøpsfaktura fra forhandler.
Vi henviser forøvrig til Hansgrohes generelle salgs- og leveringsbetingelser.
Hansgrohe gir en produktgaranti på hansgrohe-produkter overfor første-sluttkunder. Denne frivillige produsentgarantien gjelder i tillegg til de lovbestemte kravene første-sluttkunder har overfor selger. Eventuelle andre krav fra første-sluttkunder overfor Hansgrohe (f.eks. på grunn av eventuelt produktansvar) forblir også uberørt (se kapittel VII).
«Første-sluttkunde» er den som har kjøpt hansgrohe-produktet direkte fra Hansgrohe eller en Hansgrohe-forhandler (f.eks. sanitærbedrifter, rørleggere, byggmarkeder) som første forbruker. «Forbruker» i henhold til denne produsentgarantien er enhver naturlig person som har kjøpt hansgrohe-produktet til privat bruk og som ikke bruker det ifm. næringsvirksomhet (f.eks. for å selge det videre eller for å montere det hos tredjeparter).
Denne produsentgarantien gjelder kun for første-sluttkunder og kan ikke overføres. Dersom hansgrohe-produktet selges videre av første-sluttkunden, går ikke garantien videre til kjøper, uavhengig av om kjøper også er en forbruker.
Hansgrohe garanterer første-sluttkunden at hansgrohe-produktet vedkommende har kjøpt, er fritt for material-, produksjons- og konstruksjonsfeil. Som rettesnor brukes teknikkens og vitenskapens stand på produksjonstidspunktet.
Denne garantien gjelder for alle hansgrohe-produkter i fem (5) år fra første-sluttkundens kjøpsdato, høyst seks (6) år fra produksjonsdato. Unntatt er hansgrohe-produktene som er oppgitt nedenfor – for disse hansgrohe-produktene gjelder en egen frist:
Artikkelnr. |
Produktnavn | Garanti |
76818000 | null F23 Flowmeter | 2 år |
76836000 | Aqittura M91 SodaSystem 210, med uttrekkbar tut, 1jet, sBox | 5 år |
76836000 | Aqittura M91 SodaSystem 210, med uttrekkbar tut, 1jet, sBox | 2 år (SodaBase) |
76836670 | Aqittura M91 SodaSystem 210, med uttrekkbar tut, 1jet, sBox | 5 år |
76836670 | Aqittura M91 SodaSystem 210, med uttrekkbar tut, 1jet, sBox | 2 år (SodaBase) |
76836800 | Aqittura M91 SodaSystem 210, med uttrekkbar tut, 1jet, sBox | 5 år |
76836800 | Aqittura M91 SodaSystem 210, med uttrekkbar tut, 1jet, sBox | 2 år (SodaBase) |
76837000 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 5 år |
76837000 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 2 år (SodaBase) |
76837670 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 5 år |
76837670 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 2 år (SodaBase) |
76837800 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 5 år |
76837800 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 2 år (SodaBase) |
Garantitiden forlenges ikke på grunn av tjenester utført innenfor rammen av denne produsentgarantien, særlig ikke etter reparasjon eller bytte. Garantitiden begynner ikke å løpe på nytt i slike saker. Dette endrer seg heller ikke dersom disse garantibetingelsene ligger ved erstatningsproduktet, dette utløser ikke en ny garanti, ei heller blir garantitiden fornyet.
Erstatningskrav for følgeskader eller på grunn av produktansvar godtas kun dersom ansvaret er lovbestemt.
Denne produsentgarantien gjelder kun for første-sluttkunder som har kjøpt det gjeldende produktet i et land der Hansgrohe er representert med eget utsalg eller av en forhandler.
Fremsettelse av krav på bakgrunn av denne garantien forutsetter at første-sluttkunden skriftlig melder om feil overfor Hansgrohe eller Hansgrohe-forhandleren vedkommende har kjøpt hansgrohe-produktet fra. Feilen må meldes innen to måneder fra det tidspunktet der første-sluttkunde oppdaget eller burde ha oppdaget feilen på hansgrohe-produktet, og i alle tilfeller før garantitiden er utløpt. Det er første-sluttkundens plikt å bevise at garantitiden enda ikke er utløpt, dette kan særlig bevises ved å forelegge en kjøpskvittering for hansgrohe-produktet.
Vår serviceformular fylles ut med følgende informasjon:
Serviceformularen sendes per e-post til info@hansgrohe.no. Etter mottak av denne vil Hansgrohe ta kontakt med avsenderen innen tre (3) arbeidsdager. Før utløp av denne fristen og anvisning om annet må produktet ikke utmonteres. Dette gjelder ikke dersom man kan vente alvorlige skader.
Ved garantitidens utløp utløper også garantikravet. Dersom et krav har blitt fremsatt innenfor garantitiden og alle betingelser har blitt overholdt, men Hansgrohe enda ikke har imøtekommet garantikravet, utløper ikke garantikravet før det er imøtekommet.
Forutsetningen for å gjøre denne garantien gjeldende er at hansgrohe-produktene er fagmessig montert i henhold til Hansgrohes bruks- og monteringsveiledning og anerkjente tekniske metoder (dvs. av et håndverksfirma med mesterbrev eller en autorisert bedrift). Dette omfatter blant annet, men er ikke begrenset til, at vannledninger gjennomspyles fagmessig før produktet installeres og etter byggearbeider i henhold til gjeldende standard og tilpasset det enkelte produkt, at monteringen av hansgrohe-produktet er i samsvar med tegningene som følger med, og at det kontrolleres at arbeidstrykket i ledningsnettet er i samsvar med de tekniske bestemmelsene.
Dersom Hansgrohe kan bevise eller dersom det foreligger en objektiv begrunnet mistanke om at disse forutsetningene ikke er oppfylt, kan Hansgrohe avvise garantikravet, med mindre første-sluttkunden kan bevise at forutsetningene nevnt overfor, er oppfylt.
Eventuelle bruks- og monteringsveiledninger samt eventuelle andre tekniske anvisninger er vedlagt hvert hansgrohe-produkt og er tilgjengelig på www.hansgrohe.no.
Denne produsentgarantien kan ikke brukes til å fremlegge krav ved
Denne produsentgarantien dekker ikke
Dersom det foreligger en garantisak i henhold til avsnitt I.–IV., vil Hansgrohe oppfylle produsentgarantien ved at Hansgrohe etter eget skjønn og ved overholdelse av bestemmelsene nedenfor 1) reparerer eller leverer nødvendige reservedeler til eller 2) erstatter det berørte hansgrohe-produktet eller 3) erstatter kjøpssummen overfor første-sluttkunden.
Dersom kunden melder en feil som garantisak uten at forutsetningene i denne produsentgarantien er møtt, skal første-sluttkunden selv ta kostnadene for frakt eller transport av produktet. Dessuten skal første-sluttkunden selv ta kostnadene, inkludert ev. arbeidskostnader, som har oppstått for Hansgrohe på grunn av eventuell utmontering eller undersøkelse eller transport av produktet.
Dersom første-sluttkunden blir informert om at feilen ikke omfattes av garantien og hva det anslagsvis vil koste å reparere feilen og likevel ønsker at reparasjonen skal utføres, skal første-sluttkunden dekke kostnadene for reservedeler og arbeid selv.
Dersom hansgrohe-produktet ikke oppviste den reklamerte mangelen allerede ved utlevering, kan Hansgrohe avgjøre i hvert enkelt tilfelle om mangelen likevel skal rettes som goodwillreparasjon. I slike tilfeller har første-sluttkunden ikke noe lovhjemlet krav på at manglene skal repareres.
Første-sluttkundens rettigheter i tilknytning til denne frivillige produsentgarantien kommer i tillegg til lovfestede rettigheter.
Produsentgarantien påvirker ikke andre, ev. mer omfattende, lovbestemte eller avtalemessige rettigheter (spesielt garantirettigheter) som første-sluttkunden har overfor hansgrohe-forhandleren kunden kjøpte hansgrohe-produktet fra.
Første-sluttkundens lovbestemte rettigheter overfor Hansgrohe hverken begrenses eller erstattes av denne garantien. Dette gjelder især ufravvikelige lovbestemte ansvarsforskrifter i henhold til produktansvarsloven eller for Hansgrohes eventuelle erstatningsansvar.
Første-sluttkundens rettigheter består uavhengig av om det foreligger en garantisak eller om garantikrav fremsettes av første-sluttkunden.
Hansgrohe AS
Postadresse:
Jegstrupvej 6
8361 Hasselager
Danmark